Geplaatst in Gast recensie Anita Poot- Knulst, Recensies

Gast recensie van Anita Poot- Knulst Levend Aas van Katrien Van Effelterre

10411898_581709818615134_7073316870675507005_nAnita mocht Levend Aas van Katrien Van Effelterre vooruit lezen, en wat zijn we blij dat ze haar recensie met ons wilt delen. Wij zijn zelf enorm benieuwd naar dit boek. En na het lezen van de mening van Anita zijn wij om dit boek komt op onze NTL lijst.

Levend Aas

• 336 pagina’s
  • The House of Books

Het Verhaal:

Undercoveragente Patricia Rodiers probeert tijdens een blind date een seriemoordenaar te ontmaskeren. Maar haar beeld van de dader strookt niet met de blauwogige piloot die aan haar tafeltje verschijnt.

Dat haar gezichtsverlies tegenover het korps het minste van haar zorgen is, realiseert ze zich dan nog nauwelijks, totdat ze een niet mis te verstane e-mail krijgt: als je had gedacht dat ik een aantrekkelijke vrouw zoals jij zomaar zou laten gaan, dan heb je het goed mis…

De Mening van Anita:

De cover van het boek ziet er aantrekkelijk uit, een mysterieuze foto met een intrigerende titel. Dit boek zal zeker opvallen in de boekhandel en nodigt uit tot oppakken. Het verhaal is geschreven vanuit drie gezichtspunten: de sympathieke undercoveragente Patricia Rodiers, de slachtoffers en de dader. Het verhaal begint midden in een undercoveroperatie en daardoor zit er meteen vaart in. Het loopt niet helemaal zoals Patricia had gedacht en ook haar baas is niet zo goed over haar te spreken. Overplaatsing dreigt en daardoor gaat ze op eigen houtje verder met het onderzoek naar de moordenaar van jonge vrouwen. Privé draagt ze ook de nodige bagage met zich mee en naarmate het verhaal vordert leer je haar steeds beter kennen.

Wanneer de dader aan het woord is krijg je steeds meer inzicht in zijn motieven zonder dat er wordt verraden wie het is, knap gedaan. De stukjes waarin je een stukje meebeleefd met de slachtoffers hadden wat mij betreft nog wel iets scherper gemogen zodat het iets spannender zou zijn. Nu komt de spanning eigenlijk pas aan het eind van het boek wanneer het tot een climax komt. Er wordt niets te vroeg verraden en tot het einde kun je lekker mee puzzelen wie de dader zou kunnen zijn.

Het plot zit goed in elkaar en speelt in op de hedendaagse cultuur van het daten via internet datingsites. De schrijfster heeft een fijne schrijfstijl met hier en daar een woordje Vlaams zoals, ‘zetel’ en ‘nochtans’, woorden die in Nederland bijna niet meer worden gebruikt. De hoofdstukken zijn kort en nodigen uit tot verder lezen. Er zit veel vaart in het verhaal en het is nergens saai. Er wordt gebruik gemaakt van psychologie om de hoofdpersonages uit te diepen en dat geeft dit verhaal net dat beetje extra.

Kortom: een fijn boek met een goed plot dat zorgt voor heel wat aangename leesuurtjes. 4****

Lieve Leesgroet Anita