Hanneke stuurde ons een recensie toe

• 324 pagina’s
  • Uitgeverij Douane
  • november 2015

Emanuel
Ontroerende roman over de lotgevallen van een Rotterdamse Jood. Het boek speelt zich af in is een periode tussen twee oorlogen.

Als de 13-jarige Emanuel een Thora voor zijn verjaardag krijgt, kan hij nog niet bevroeden dat zijn Joodse achtergrond zo’n cruciale rol in zijn leven zal gaan spelen. Langzaamaan wordt de sfeer in Europa grimmiger en ook Rotterdam wordt uiteindelijk het toneel van ­een allesomvattende oorlog.

De Rotterdamse auteur Chris Buitendijk kreeg enkele jaren geleden een oude Thora in handen en ging op zoek naar de geschiedenis achter de naam die in de oude, Joodse Bijbel stond. Van wie is het boek geweest en hoe zag zijn leven eruit? Het resultaat is Emanuel geworden – een half-fictionele roman over een man in het Rotterdam van vóór en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tegelijkertijd wordt hier een verhaal van alle tijden verteld, een verhaal over het opgroeien van een jongen, over liefde en het kwijtraken van de liefde, over schuld en vergeving. Hoe blijf je staande als je wereld wankelt?

Visie van de recensent

‘Emanuel’ van Chris Buitendijk is fictie én non-fictie én zelfonderzoek

In een kraakheldere stijl, zonder één hapering, vertelt debuterend schrijver Chris Buitendijk (1979) het verhaal van Emanuel Cats, een Rotterdamse jood die opgroeit in het interbellum.

Wat dit boek bijzonder maakt, is de volledige transparantie waarmee de schrijver te werk gaat. Van het non-fictionele gegeven dat de schrijver een oude thora in handen gedrukt krijgt. Tot het fictioneel doen herleven van de echt bestaande figuur Emanuel Cats, wiens naam hij in de ontvangen thora gekrabbeld ziet staan. Tot het inzichtelijk maken van de overwegingen bij het schrijven van ‘Emanuel’, die natuurlijk niet los staan van zijn eigen creatieve ambities.

Of Chris Buitendijk met deze ‘drie-boeken-in-één’ te veel hooi op zijn vork neemt, is aan de lezers en de critici. Vaststaat dat Emanuel een prikkelend alledaags en ontroerend relaas is over Emanuel, het jodendom en het Rotterdam van rond de Tweede Wereldoorlog. En dat de ‘drie-boeken-in-één’ een verrassend hecht geheel vormen.

Over de auteur

Chris Buitendijk (Rotterdam, 1979) werkt op een grafisch ontwerpbureau en houdt zich naast het beeldende werk bezig met tekstredactie. Ook werkte hij geruime tijd voor het voormalig Historisch Museum Rotterdam. Vanuit die functie werd hij een van de initiatiefnemers en schrijvers van een verhalenbundel over de Zandstraatbuurt. Na meerdere reizen door Israël heeft Buitendijk jarenlang klassiek Hebreeuws gestudeerd en zich verdiept in Joods ­Rotterdam.

(Oud) Rotterdam en het Jodendom vormen de rode draad in zijn werk. Emanuel is zijn ssdebuut.

Hanneke Tinor-Centi (1960), communicatiemanager, tekstschrijver, boekrecensent en blogger. http://hanneketinorcenti-blog.simplesite.com/