Geplaatst in Boeken nieuws, Recensies

Mijn Thrillertip voor jou : De boeken van onze Zuiderburen

Mijn Thriller Tip voor jou; De boeken van onze Zuiderburen

De avond van het Spannende boek

Een mooie actie van Hebban, je maakt kans op twee kaarten voor de avond van het Spannende Boek, super want vorig jaar zijn wij geweest en daar hebben we echt genoten. Veel schrijvers mogen ontmoeten en leren kennen, de één enorm enthousiast en de ander zag je niet staan. Ik heb toen genoten en voelde me vereerd om daar te zijn. Mochten we dit jaar uitgenodigd worden is het iet wat anders. Anders samenstelling, eigen blog eigen Facebook pagina. Gewoon Caro en Moon samen. Effe anders maar oh zo super.

9200000013387354Of ik mijn favoriete Nederlandse schrijver wil tippen, of de Vlaamse of Nederlandse schrijver op een voetstuk zetten. Nou ik heb even nagedacht maar niet heel lang moet ik zeggen. De uitgelezen kans om, misschien voor sommige alweer en anders voor nieuwe mensen voor het eerst. De Vlaamse schrijvers even in de spotlights te zetten. Hoe vaak gebeurd het niet dat je een boek van een Vlaamse schrijver wilt lezen maar deze gewoon niet te verkrijgen is in de Boekhandels en besteld moeten worden. Ik vind het zo jammer. Sorry als ik daarover doordram, maar het is zo. Vorig jaar werd ik op de avond van het Spannende boek getrickert door een uitspraak van Jo Claes winnaar van de gouden Strop Claes_voor-wie-de-klok-slaat-191x3002015,           Er is een Kloof tussen België en Nederland wat betreft boeken! En daar is het gebeurt, daar ging mijn brein aan het denken. Waarom en wat is het verschil? En kan ik hier iets aan doen, aan veranderen? Nu heb ik even een aantal weken de Vlaamse boeken mogen promoten, en nu op ons eigen blog  pak ik elke kans aan om een Vlaamse schrijver te lezen, en daar een eerlijke mooie recensie van te maken.

20160412_185912Ik geniet van de taal, van de vaak mooi beschreven omgeving in Antwerpen, Brussel etc. Gewoon ik geniet er van en wil graag dat andere mee kunnen genieten dus ik attendeer ze op vaak onbekende Vlaamse schrijvers. En van wie geniet ik dan bijv. Sterre Carron, Belinda Aebi, Hilde Vandermeeren (dit jaar genomineerd Super!!) Dirk Vanderlinden, Jo Claes, Aspe, Toni Copper, Erik Persoons en zo kan ik wel even door gaan.

Ook al zet ik in dit stukje tekst niet specifiek een schrijver in de spotlights ik hoop met mijn enthousiasme dat er meer Vlaamse boeken worden gelezen, en dat er meer en meer aandacht uit gaat naar onze ZuiderBuren, zodat de kloof tussen Nederland en België, langzamerhand oplost. En ik ben er me wel degen van bewust dat ik maar één klein persoontje ben met een blogje van 700 leden en misschien kan ik niet veel bewerkstelligen, maar als niemand het doet lukt het zeker niet.1

Wat is het nu juist dat de Vlaamse boeken met intrigeren? Als ik daar over nadenk zie ik mijn opa-tje, een klein mannetje mooi rond koppie, kleine pretoogjes en een altijd vrolijke lieve man voor me, en ja idd. Hij komt uit België. Maar dat zal het toch niet zijn, dat zal mijn prettige onderbuik gevoel bij de Vlaamse boeken toch niet voeden? Ik geniet van de Taal, van de zins-opbouw, de spanning in de boeken, de manier van schrijven waardoor ik een zin soms twee maal moet lezen om hem te begrijpen. Waarna ik met een glimlach om mijn lippen de tekst waardeer en begrijp.

Kortom, Ik val jullie nog heel vaak lastig en ik zal jullie nog heel vaak vervelen met mijn favoriete boeken, en ja daar zijn best vaak boeken bij van onze Zuiderburen. Maar geniet en pak eens een boek op, en kijk of jij dezelfde blijheid krijgt als ik wanneer je een boek leest?

9200000040900144Nu dikke duimen natuurlijk dat Caroline en ikzelf erbij mogen zijn op de Avond van het Spannende boek, om de favoriete aan te moedigen de schrijvers te ontmoeten en wellicht een heel klein beetje extra hopen dat Hilde Vandermeeren wint met Stille grond

Lieve Leesgroet Moon

Ennnn mochten we heen mogen .. dan maken we daar natuurlijk een beelden verslag van, waardoor het lijkt of jullie er bij zijn geweest.. Duimen jullie mee????

2 gedachten over “Mijn Thrillertip voor jou : De boeken van onze Zuiderburen