Geplaatst in Boeken nieuws, Recensies, Wie is de schrijver nu echt?? In gesprek met....

In gesprek met … Walter Lucius de schrijver van de Hartland trilogie

Mustreads or Not mocht wat vragen aan Walter Lucius

Na het lezen van Schaduwvechters voor de L.S. Sterrenthriller leesclub waren we wel benieuwd wie Walter Lucius nu eigenlijk is? Wie is de schrijver achter de Hartland trilogie. Caroline heeft hem ontmoet in Amsterdam en trok de stoute schoenen aan en vroeg hem het hemd van het lijf.. Lees mee hoe enthousiast Walter ons beantwoord. We krijgen echt een kijkje in het leven van de schrijver Walter Lucius.. 

IMG-20160521-WA0008

  • Voor de lezers die je nog niet kennen, kun je jezelf kort voorstellen?13094247_470810596441761_520424638218446449_n

Ik ben Walter Lucius. Lucius is mijn doopnaam en tevens mijn schrijversnaam. Mijn familienaam is Goverde. Ik vond Lucius een mooi pseudoniem omdat het zowel een associatie heeft met licht – luce – als met iets duisters : Lucifer. Ik ben ooit begonnen als drummer, daarna ben ik naar de theaterschool gegaan en heb regie gestudeerd. Na jaren als theaterregisseur te hebben gewerkt, heb ik de stap gemaakt naar televisie. Ik heb series gemaakt voor de NOT, Teleac, NTR, tien jaar onder meer regisseur van het Klokhuis geweest, en geleidelijk grotere opdrachten gaan doen voor een aantal ministeries. Vijf jaar geleden ben ik begonnen met het schrijven aan de Hartland Trilogie en sinds die tijd ben ik full time schrijver.

 

  • Het heeft best lang geduurd eer Schaduwvechters klaar was, of in ieder geval verscheen. Heb je hier een reden voor, liep het niet ,of was er een andere oorzaak?

1

In schaduwvechters loopt het verhaal dat is opgezet in de Vlinder en de storm verder. Maar het boek moet ook op zichzelf kunnen staan. Iemand die het eerste boek niet heeft gelezen, moet ook kunnen beginnen in het tweede boek. De uitdaging was dus om de lezer die het eerste boek niet kent, niet om de oren te slaan met allerlei noodzakelijke info die hij moet weten om het verhaal te volgen. Voor de lezer die het eerste boek wel al kent moest al die informatie zodanig worden verwerkt dat hij na een paar bladzijden het boek niet weg hoefde te leggen onder het mom van ‘ja dat weet ik toch allemaal al?’ Dus dat was het eerste probleem: beide groepen lezers op maat kunnen bedienen. Dat was een veel lastiger klus dan ik had verwacht.

Schaduwvechters heeft drie verhaallijnen; die van rechercheur Radjen Tomasoa, die van Paul Chapelle en die van Farah. Maar ik was ook bezig met een uitgebreide vierde verhaallijn waarin Valentin Lavrov centraal stond. Prachtige hoofdstukken, maar op de een of andere manier kreeg ik die niet verwerkt in het geheel. Het zou het boek te complex maken. Uiteindelijk heb ik die vierde verhaallijn geskipt: maanden van research en schrijven zaten daarin.

 Een derde aspect was het feit dat ik niet tevreden was over de Vlinder en de storm. Dat zat me ook in de weg met het schrijven van Schaduwvechters. De boeken sloten niet goed op elkaar aan in stijl. Het ‘bij elkaar brengen’ van beide boeken heeft ook veel aandacht én tijd gekost.

  • Wij zijn in ieder geval blij met het verschijnen van deel twee het was het wachten waard, ben je zelf helemaal 100% tevreden?

Ik kan daar heel kort over zijn: Ja ik ben heel tevreden met Schaduwvechters 

 

  • Je hebt deel 1 voor een gedeelte herschreven waarom, deel 1 was al super goed, wilde je dit zelf of moest dit van de uitgeverij?

De Vlinder en de storm kreeg, twee maanden nadat het was uitgegeven, de prijs voor het beste de-vlinder-en-de-storm-pageNederlandse thrillerdebuut: de Schaduwprijs. Alle reden om trots te zijn. Maar ik realiseerde me ook dat het boek nog niet ‘af’ was. Werkend aan Schaduwvechters zag ik dat ik mijn ‘definitieve’ schrijfstijl had ontwikkeld. Ik wilde de Vlinder in dezelfde lijn bijschaven. Eigenlijk betekende dat als het ware opnieuw beginnen. Ik was heel blij dat mijn redacteur Tom Harmsen daar ook voor in was. Want het is een heel tijdrovend en intensief proces om een boek als het ware te herzien. Tom heeft presentatrice/actrice/redactrice Diana Sno erbij gehaald en met z’n drieën hebben we het grondig aangepakt. Het is mooi om te zien dat beide boeken nu naadloos op elkaar aansluiten.

 

 

  • We kijken al uit naar je derde deel wanneer kunnen we die verwachten, ben je er al klaar mee of zit het nog in je hoofd en moet je het nog helemaal uitwerken?

Het is de bedoeling dat Schemerstad, zoals de werktitel nu is (maar dat kan nog veranderen, want daar is het een werktitel voor) een geweldig episch getinte finale wordt. Voor een belangrijk deel gaan we terug het verleden in en volgen we het verhaal van de in Cambodja overleden vader van Paul, oorlogsjournalist Raylan Chapelle. In dat gedeelte ben ik nu druk bezig. Ik heb daarvoor intensief onderzoek gedaan in Vietnam, met oorlogsveteranen gesproken en voormalige militaire bases en plaatsen bezocht waar zwaar gevochten werd.

Schemerstad wordt eigenlijk de grootste klus van alle drie de boeken, maar tegelijkertijd is het ook de doorslaggevende reden voor het schrijven van de trilogie geweest. Ik heb enorm uitgekeken naar het schrijven van dit boek ook omdat ik weet dat het voor de lezer zal betekenen dat nu alle drie de boeken heel duidelijk in één lijn komen te staan. Binnenkort gaan Tom en ik ervoor zitten om te kijken wat een realistische deadline is. Ik hoop op dit moment dat ik eind volgend jaar, dus 2017, het volledige manuscript kan inleveren. Dat zou betekenen dat het rond eind maart 2018 verkrijgbaar moet zijn.

  •  Het viel ons op dat de personages van de boeken zulke buitenlandse namen hebben, zelfs Radjen en Paul Chapelle heb je hier bewust voor gekozen, zo ja waarom?

 Om daar echt een goed antwoord op te kunnen geven moet ik teruggaan naar mijn jeugd.  Als kind heb ik nooit een vaste woon of verblijfplaats langer dan drie jaar gekend. Mijn vader was officier bij het Corps Mariniers en hij werd om de drie jaar overgeplaatst, ook buiten Nederland. Zo heb ik van mijn zesde tot mijn tiende op Curaçao gewoond. Zelfs in die periode van voortdurend verkassen, had mijn vader nog regelmatig buitenlandse missies. Hij kwam altijd weer thuis met prikkelende verhalen. Als kind kreeg ik ook op die manier het avontuur in het buitenland als het ware met de paplepel ingegoten.

Eigenlijk heb ik mezelf vanaf mijn kindertijd juist vanwege dat vele verhuizen altijd ook een beetje een buitenstaander gevoeld, en dat bedoel ik niet negatief. Het heeft voor mij juist iets heel prettigs om niet aan één plek gebonden te zijn. Zo woon ik al bijna twintig jaar in Nederland op twee totaal verschillende plekken. Schrijven biedt mij de fantastische mogelijkheid constant onderweg te zijn en als buitenstaander andere culturen zo goed mogelijk te leren kennen. De personages in mijn boeken zijn ook allemaal op hun manier buitenstaanders.

Ik ben geïntrigeerd door de mensen die geen eenvormige achtergrond hebben en die een gelaagde cultuur met zich meedragen. Maar je komt in Schaduwvechters ook puur ‘Hollandse’ karakters tegen; rechercheur Esther van Noordt, patholoog anatoom Ellen Mulder en ministersvrouw Melanie Lombard om er maar eens drie te noemen.

  • De filmrechten hoe zit het daarmee? Stieg Larsson zijn boeken zijn ook verfilmd, wij zien hier wel materiaal in… Heb je al een aanbieding gehad en zou je dan inspraak willen in wie de personages mogen spelen? Zo ja, wie heb je in je hoofd voor de hoofdpersonages, Paul, Anya, Radjen en Farah?

Er is vanuit het buitenland interesse om de trilogie voor televisie dan wel voor film te gaan bewerken. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo ‘in’ voor filmrechten, simpelweg omdat ik de film al heb gezien, namelijk toen ik de boeken schreef. En ik kan je verzekeren dat het een fantastische ervaring was die waarschijnlijk nauwelijks overtroffen kan worden. Vreemd genoeg hebben schrijvers meer aanzien wanneer hun boeken verfilmd zijn. Maar wat betekent dat? Het betekent meestal dat zowel de lezer als de schrijver zich min of meer tekort gedaan voelen omdat hun fantasie veel rijker was dan wat ze in de uiteindelijke film terug zien.tom-tykwer-2.jpg

Twee argumenten waarvoor ik zou zwichten om de filmrechten te verkopen: een topregisseur en een topcast en een goede deal.  Ik vind de Duitse filmregisseur Tom Tykwer een ideale kandidaat om de trilogie aan te pakken. Ik vond zijn regie van “The International” uit 2009 een meesterwerk.

  • Ben je al met een nieuwe serie bezig, word dit weer een trilogie ? Of ga je voor een opzichzelfstaand boek ?

Er zijn inmiddels heel veel opties, variërend van een episch werk dat zich in de Tweede Wereld oorlog afspeelt tot een stand alone over cyber-war. En het zou zomaar kunnen dat ik nog geen afscheid van Farah en Paul kan nemen en dat er een vierde deel gaat komen. Voorlopig richt ik me helemaal op het schrijven van het derde boek. Tegen de tijd dat het af komt, weet ik zeker dat ik een heel duidelijk idee heb waar het volgende boek over zal gaan. Ik kan namelijk niet zonder schrijven en ik moet bezig blijven.

  • We hebben nu een beetje kennis gemaakt met de schrijver Walter Lucius, maar wie is de lezer Walter Lucius, welke boeken lees je zelf? Voor welke schrijver ren jij naar een boekpresentatie en wil je het boek in de kast hebben staan het liefst gesigneerd, en natuurlijk waarom?

Ik heb een aantal boeken die ik onovertrefbaar goed vind: Mannen die vrouwen haten van Stieg Larsson, vanwege de gelaagde structuur en de fenomenale hoofdkarakters, Ik ben Pelgrim – Terry Hayes vanwege de voelbare dreiging en de fenomenale tijdslijn waarlangs hij zijn spanningsboog plaatst en dan natuurlijk ook Een volmaakte vendetta  van R.J. Ellory omdat die schrijver op een welhaast poëtische manier een diep-duistere wereld schetst vol met beangstigend realistische karakters. En last but not least het schrijversfenomeen Dennis Lehane, de meester van de verwrongen personages en afgemeten dialogen, zijn Nachtleven vind ik geweldig.

 

 

  • Zo`n lekker cliché vraag, lees je al je hele leven en wist je al heel lang dat je schrijver wilde worden? Welke boeken hebben jou vroeger doen besluiten, “Dat wil ik ook,Ik wil ook schrijver worden! ? 9200000010690331

Ik ben pas laat gaan lezen, eigenlijk pas tegen mijn zeventiende. Toen ik ‘Islands in the stream’ las van Ernest Hemingway, wist ik intuïtief dat ik zelf ooit ook zou gaan schrijven, maar ik heb altijd

geschreven in dienst van mijn werk: theater en later televisie scenario’s. Het bestaan van een schrijver leek me eindeloos eenzaam en dat wilde ik liever niet. Maar goed, het bloed stroomt waar het niet gaan kan…

 

Bedankt voor de moeite die je wilt nemen om deze vragen te beantwoorden, wij kijken uit naar deel 3. Heel veel succes met het schrijven etc. En geniet van alles wat gebeurt rondom je serie. Er staan wel vragen bij die je vrijdag al beantwoord hebt, maar ja daar waren niet alle lezers van ons blog bij en misschien lezen die ook  niet allemaal het stukje over die ochtend 

 PS bij de première van de film willen we wel VIP uitnodigingen hoor.

Groetjes Caro en Moon

IMG-20160521-WA0002

 

Auteur:

Lees je mee op ons blog welke boeken wij je aanraden?? Geniet van het leven, pluk de momenten.. dat is ons motto voor het leven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s