Recensies·Recensies van Caro

Het Bloed Kruipt – Stuart Neville een boek wat je gelezen moet hebben..

Het bloed kruipt -Stuart  Neville

De achterflap:

Toen de 12-jarige Ciaran Devine bekende zijn pleegvader vermoord te hebben, ging er een schokgolf door het land. DCI Serena Flanagan, toen een ambitieuze jonge rechercheur, nam Ciarans bekentenis af na dagenlang gewerkt te hebben aan het winnen van zijn vertrouwen. Hij is haar vriendelijkheid nooit vergeten – sterker nog, Flanagan is in de zeven jaar dat hij opgesloten heeft gezeten nooit helemaal uit zijn gedachten geweest.

Reclasseringsambtenaar Paula Cunningham, die nu belast is met de taak Ciaran weer te begeleiden bij zijn terugkeer in de maatschappij, vermoedt dat er meer achter de moordzaak zit dan de politie destijds heeft ontdekt. Ciarans bekentenis heeft zijn broer Thomas gered van een veel zwaardere straf, en Cunningham ziet dat Thomas nog steeds een onnatuurlijk overwicht heeft op zijn jongere broer. Als ze met haar theorie naar DCI Flanagan stapt, begint het web van leugens rond de broers te ontrafelen, met mogelijk fatale gevolgen…

Mijn Mening:

“……was een wond die maar niet dichtging, een schaduw die over zijn leven lag. Hij had niet gedacht dat een leugen zoveel pijn kon doen.”

Een prachtige omslag lonkt naar me wanneer ik het boek oppak, Tip van de Maand. Dat belooft veel leesplezier. Ook de tekst op de omslag  “Eén moord. Twee broers. Zeven jaar vol geheimen.” Dit pakt me gelijk, en ik kan dan ook niet wachten om in het boek te starten. Al gauw krijg ik een naar gevoel tijdens het lezen van Het Bloed Kruipt, een onaangenaam gevoel bij de personages, wat mij bekruipt naarmate ik verder in het boek kom, de personages krijgen vorm en zijn intrigerend.

Het is heel erg vlot geschreven wat maakt dat wegleggen echt moeite kost. Door de intrigerende karakters en het hoge psychologische gehalte raak je gevangen in het web van Stuart Neville.

De hoofdstukken spelen zich af in heden en verleden, dit wordt duidelijk aangegeven en leest prettig, de 4 hoofdpersonages zijn uitgebreid beschreven zodat je als lezer goed inzicht krijgt op hun rol in het verhaal. De manier waarop Neville tussen de regels door, je het gevoel geeft dat je bij sommige karakters echt geraakt wordt, en dat andere je de kriebels bezorgen is enorm knap. Wanneer je dat bij een lezer kunt bewerkstelligen mag je jezelf een goede schrijver noemen

Het verhaal is aangrijpend en op sommige momenten zelfs emotioneel te noemen, dit boek bevat een Flow waar menig schrijver jaloers op zal zijn, je stapt het boek binnen en wanneer je bij het volgende station bent is het boek uit.

Stuart Neville is een schrijver waar ik meer van wil lezen, zijn schrijfstijl is krachtig, filmisch en roerend te noemen, het is dan ook te hopen dat zijn andere boeken ook in het Nederlands verschijnen. Ik wil wel meer lezen van de  reclasseringsambtenaar  Paula en de rechercheur Serena zij mogen wat mij betreft vaker samen in een boek voorkomen.

“Het doet Ciaran Niets…”

• Plot     4****
  • Spanning    4****
  • Leesplezier 5*****
  • Schrijfstijl 5*****
  • Psychologie 5*****

Zeer verdiende 4 ½ ster voor Het Bloed kruipt, een psychologische thriller welke je raakt, eentje die op zo`n manier geschreven is dat je verbaasd ben over je eigen gevoelens. Ja, zeker een Mustread van een schrijver waar ik meer van wil lezen.

Lieve Leesgroet Moon