Geplaatst in Recensies, Recensies van Moon

Auteur: Mary Kubicaf

Uitgever: HarperCollins

• 352 pagina’s
  • 9789402717600
  • september 2016

Achterflap

Esther Vaughan, een jonge vrouw, verdwijnt spoorloos. Een door haar geschreven brief wordt tussen haar bezittingen gevonden. De inhoud daarvan is zo verontrustend dat Quinn, haar beste vriendin, zich afvraagt of ze Esther wel zo goed kent als ze dacht.

Ondertussen duikt in een havenstadje in Michigan een geheimzinnige vrouw op, voor wie de achttienjarige Alex Gallo als een blok valt. Al snel merkt hij dat wat in zijn ogen een onschuldige flirt was, iets veel onheilspellenders is.

Terwijl Quinn naar Esther zoekt en Alex steeds meer verward raakt in het web van de onbekende vrouw, wordt één ding duidelijk…

Hoe je het ook probeert, aan je verleden ontkom je niet.

Mening;

“Dan was ik er nooit achter gekomen dat ik al dood was”

Van Mary Kubica verschenen al eerder in Nederlands vertaalde boeken, The Good Girl (later verschenen onder de naam Bevroren) en Zo`n lief meisje. Deze twee las ik al eerder en bevielen mij erg goed. Hopelijk zal ik van “Ben zo terug” net zo genieten. De titel alleen maakt me al erg nieuwsgierig. Hier kan ik mij in ieder geval al van alles bij bedenken.

De omslag ontroerd me, het kleine meisje helemaal alleen op de schommel, met een mistroostige achtergrond. Je raakt er een beetje verdrietig van. Later begrijp je de hele omslag en valt alles op zijn plek. Dan kun je deze ook waarderen. Vooraf maakte hij me alleen maar nieuwsgierig.

Wanneer je begint te lezen in Ben Zo Terug is het even zoeken, waar gaan we heen met het verhaal. Quin vraagt zich af waar haar vriendin Esther is gebleven en nadat ze een brief vindt van haar verdwenen vriendin vraagt ze zich of ze haar huisgenootje met de tweekleurige ogen wel zo goed heeft gekend? Je raakt als lezer geïntrigeerd door deze verdwijning en ik bedenk me van alles wat er gebeurt, zou kunnen zijn…

De manier van schrijven van Mary Kubica is bijna zangerig te noemen, ze zingt de woorden aan elkaar. Een voorbeeld; “Het is lichtblauw met donkerblauwe luiken, een dak bijna even hoog als breed. Het is een mooi huis, charmant. Ouderwets en idyllisch op de drukte van de hoofdstraat na, die om deze tijd van het jaar allesbehalve druk is. Het is er stil” Deze schrijfstijl kom je niet alle dagen tegen, de zeer uitgebreide details geven het verhaal iets sprookjesachtig. Dit terwijl het verre van een sprookje is. Toch heb ik zo mijn twijfels of het niet net iets te veel info in een zin is.

“Maar dan, aan het eind van de ochtend, gebeurt er iets, iets abnormaals, waardoor deze dag anders wordt dan alle dagen ervoor.”

De hoofdstukken zijn opgedeeld van zondag tot en met donderdag en worden verteld vanuit Quin en Alex, ieder afzonderlijk vertellen zij hun verhaal. Heel lang, houd Mary Kubica je in onwetendheid. Eigenlijk gebeurt er heel lang niets, als alleen twee verhalen die naast elkaar worden verteld. Het verhaal van Quin en het verhaal van de jonge Alex Gallo die samen met zijn alcoholverslavende vader woont en probeert de eindjes aan elkaar te knopen. Wanneer hij de mysterieuze dame ontmoet en geobsedeerd raakt door haar. Lang heb je geen idee en lag gebeurt er ook eigenlijk echt helemaal niets. Tot je meer en meer duidelijkheid krijgt en je steeds meer vraagtekens krijgt bij de karakters. Maar dan neemt het verhaal een andere wending, was je net aan het twijfelen; “ mmm waar gaat dit heen, gebeurt er nog wat?” kom je in een stroomversnelling met meerdere verrassingen. Dit maakt het helemaal goed al had het wat mij betreft wel iets eerder opgang mogen komen. Maar je geduld wordt beloond door Mary Kubica en het sprookje blijkt echt geen sprookje te zijn!

“En dan valt het kwartje; misschien is Heilige Esther helemaal niet zo`n heilig boontje”

De eerder genoemde lange zinnen, passen bij nader inzien toch wel goed bij de schrijfstijl van Kubica en bij het verhaal. Het is niet storend het geeft het unieke van de schrijfstijl neer van Mary Kubica. Zij maakt van elke zin een mooi geheel, je kunt de emoties, de omgeving en de karakters voor je zien hierdoor. Deze sappige schrijfstijl hoort bij haar.

Ben zo terug is een verrassend verhaal, je wordt als lezer op de proef gesteld maar je geduld wordt beloond door een plot waardoor je achterover wordt geblazen. Kortom ja, het is een aanrader, door de melodieuze zinnen zweef je mee en raak je in de ban van het verhaal

• Plot      4 ****
  • Leesplezier    4***
  • Schrijfstijl   4 ****