Geplaatst in Recensies, Recensies van Caro

• Uitgever: Ambo|Anthos
  • 255 pagina’s
  • 9789026333606
  • november 2016

te-lijf

Samenvatting:

In ‘Te lijf’ halen Isa Hoes en Medina Schuurman de overgang uit de taboesfeer. Met open vizier en eerlijke pen onderzoeken zij niet alleen de veranderingen in lijf, hoofd en hart – rimpels, opvliegers en stress – maar ook die op het terrein van vriendschap, seksualiteit, zingeving, moederschap en werk. Tijdens hun zoektocht praten zij met deskundigen – van hormoonarts tot filosoof, van seksuoloog tot voedingsexpert – en experimenteren ze met onder andere botox, rebalancing, trilapparaten en readings.

Isa Hoes is actrice (o.a. ‘GTST’, ‘Rozengeur & Wodka Lime’, ‘Celblok H’ en ‘De ontsnapping’) en schrijfster van de bestseller ‘Toen ik je zag’ over Antonie Kamerling. Onlangs verscheen haar kinderboek ‘Engel’, dat zij samen met haar dochter Vlinder schreef. Medina Schuurman is actrice (‘Rozengeur & Wodka Lime’, ‘Penoza’ en ‘Celblok H’). Daarnaast is zij scenarioschrijfster. Samen schreven zij ‘Te lijf’, een positief en doortastend boek vol persoonlijke inzichten, ervaringen en kennis van specialisten. Het is een feest van herkenning en bevat praktische tips. ‘Te lijf’ helpt je om van de overgang naar een nieuwe fase de beste tijd van je leven te maken!

isa-en-medina-2

Mijn mening:

Het boek ‘Te Lijf’ kwam ik tegen op mijn sportschool, Fit for lady en trok meteen mijn aandacht . Prachtige cover. De titel  “Te Lijf” ligt er iets bovenop en verder mooie letters en twee schetsen van vrouwen, al met al een erg aantrekkelijk boek.

Laat ik nu in die week ook een berichtje krijgen over een boekpresentatie in Hellevoetsluis waar de dames elkaar komen interviewen.  Natuurlijk ga ik hier heen en mijn aandacht was gewekt.

256 blz met tekst mooi verdeeld in hoofdstukken en afgewisseld met foto’s van Isa en Medina. Het leest heerlijk weg omdat het geen opsomming is geworden van klachten, maar door allerlei vrouwen en een enkele man, ervaringen worden verteld en gedeeld. Mooie quotes die je dan weer laten nadenken.

DE KUNST VAN HET MOOI OUDER WORDEN

Een boek wat gaat over de overgang. Ja, pppfff daar zit ik nog niet in hoor, ik ben 51 en heb echt nog geen opvliegers.

Maar ja, ik zou het alvast kunnen lezen want  iedere vrouw  krijgt daar mee te maken.

Isa Hoes en Medina Schuurman twee bekende actrices van tv en nog geen 50 zitten al midden in het overgangs gebeuren. Het beheerst op dit moment hun leven en ze zien erg op tegen de veranderingen en aftakeling van het lichaam. Het is een fase, maar die willen ze wel zo prettig mogelijk door komen. 80% van de vrouwen heeft overgangsklachten en 1 op de drie vrouwen meld zich regelmatig ziek. Dit klinkt toch wel heel heftig vind ik.

Isa en Medina zijn op onderzoek gegaan en hebben met heel veel mensen gesproken. En in dit boek krijg je antwoord op heel veel vragen en het belangrijkste:

Levenskeuzes maken in de overgang. Dat betekent niet: alles overboord gooien. Het betekent wel: onderzoeken wie je bent en wat je wilt en op basis daarvan je leven (her)inrichten.

Voor mezelf is het boek dus niet bedoeld, maar ik mocht het lezen dus kijken wat mij de toekomst gaat brengen.

Wat een schok voor mij. Al tijdens de eerste hoofdstukken kwamen er heel veel herkenningen tevoorschijn. Mijn emoties die ik soms totaal niet in de hand kan houden. Tegenwoordig kijk ik geen journaal meer want de waterlanders komen op de raarste momenten opzetten. Zat ik zondag met mijn dochter te kijken naar het programma ‘Taarten van Abel’ ben ik weg gelopen want de tranen liepen al weer over mijn wangen. Heb ik al wel zelf iets opgezocht over deze emoties en zit ik nu aan het tweede potje Sint Janskruid, ook dit komt in het boek voor en ook Sint janskruid wordt aanbevolen.

Mijn stemmingswisselingen en soms depressieve gedachten, ja hoor het hoort bij de overgang.

Wil ik dit eigenlijk wel weten!!!

Het altijd maar moe zijn, maar toch nachten wakker liggen, niet met opvliegers  gelukkig maar ‘s-morgens opstaan en denken, heb ik eigenlijk al wel mijn ogen dicht gehad.

Toch hier maar eens thuis over gepraat, ik ben niet van het praten wat me bezig houd waar ik last van heb, maar nu leek het me toch wel een goed idee. Zelfs de kinderen vinden het fijn te weten dat ik soms opvliegend reageer en dat daar eigenlijk een oorzaak voor is. Een huishouden met vier meiden die als ze chagrijnig zijn altijd worden geplaagd met, je bent zeker ongesteld en tegen mij wordt nu gezegd oh ja de overgang hè mam.

Mijn man zei nog: “ach joh daar kan ik wel mee leven hoor, komt vast weer goed en ik ben ook niet altijd even de gemakkelijkste.”

Het hoofdstuk ‘10 kilo cadeau?’ over voeding en training vond ik erg interessant. Zelf ben ik al jaren aan het sporten. Heel lang heb ik hardgelopen, maar door blessures moest ik wat anders zoeken. Samen met mijn vriendin zijn we bij Fit for lady beland en gaan drie keer per week trainen. Toch moet bij mij die knop ook om, dat ik geen meisje ben van 55 kilo. Die 60 kilo is voor mij echt een drama, daaronder oke daarboven  ggrrr. Kijk je gaat dus veranderen en naarmate je ouder je lijf ook. Ik moet eens stoppen met kijken naar die weegschaal. Ik moet blij zijn, heb 6 kinderen en ben gezond wat zou ik zeuren. Ik leef gezond en sport en verder ja druk, maar wie niet!!!

VROUWEN KIJKEN GEMIDDELD 38 KEER PER DAG IN DE SPIEGEL, MANNEN 18 KEER.

Natuurlijk stonden er in het boek ook hoofdstukken waar ik niets mee kon. Er wordt veel verwezen naar een overgangsconsulente, super dat die er is tegenwoordig, maar er werd vooral in het begin wel heel veel gezegd dat je die moest bezoeken.

Het verhaaltje botox, ja daar heb ik echt niet mee. Enkele lijnen zou ik ook wel weg willen hebben, maar volgens mij is het net als tatoeages, je raakt er denk ik aan verslaafd. Het ene lijntje laat je weg spuiten en je ziet alweer een ander lijntje wat je in de weg zit.

Heerlijk om te lezen dat we best corrigerend ondergoed mogen dragen en dat zelfs deze bekende persoonlijkheden dat doen. Als je vind dat je er goed uit ziet in de spiegel, voel je je ook goed en wanneer je kijkt en ziet dat je buikje, die trouwens alle vrouwen en mannen op een bepaalde leeftijd krijgen, wat weg werkt met corrigerend ondergoed en dat jurkje nou net mooier maakt, waarom zou je dat niet doen dan!!

Wat ik ook een erg mooi stukje vond was over vrienden. Sommige begrijpen je niet en snappen het niet dat je het druk hebt andere zitten in je hart en ook al zie je elkaar weinig als je elkaar ziet is het goed. Zo heb ik ook twee dierbare vriendinnen, Marian en Jolanda, waarmee ik veel lief en leed heb doorgemaakt en die ik veel te weinig zie. Maar als we afspreken is het zo vertrouwd en goed. Vriendschap, echte vriendschap is van levensbelang zegt Medina en ik ben het er helemaal mee eens. “Met vrienden sleep je je door die overgangsjaren heen.” Wat heerlijk dat het gewoon echt bespreekbaar is.

De vroegere vrouwenkring heeft nu een andere vorm aan genomen. Tegenwoordig zie je veel leesclubjes, kookgroepjes en trainingsclubjes. Vrouwen vinden het fijn  iets te delen met elkaar en die samen komsten gaan echt niet alleen over boeken, koken en sporten. Idd. dat heb ik ook gemerkt. Heerlijk om met vrouwen over kwaaltjes te kunnen kletsen. Dit hebben we ook op de sportschool gedaan en wat een openbaring was dat.

Wat was dit een heerlijk boek om te lezen, de anekdotes van Isa en Medina, maar ook van Linda de Mol en Hedy d’Ancona. Ik heb er echt iets aan gehad. Niet aan alles natuurlijk maar het heeft me wel inzicht gegeven naar mijn lijf en gemoedstoestand.

LAAT JE WAPENUITRUSTING VALLEN EN GA HET LEVEN EN ELKAAR MET OPEN ARMEN TEGEMOET. JE HEBT GENOEG GESTREDEN MET JEZELF EN MET ELKAAR.

De vrouwen die het schrijven hebben naast hun werk en alleen staand ouderschap ook nog overgangsklachten, het kan altijd erger dus. Ik kan er iets mee en hoop dat ik zo met een gerust hart naar de tweede fase van mijn leven kan gaan.

boek-te-lijf

Een boek wat ik zeker aanraad een Mustread voor de vrouwen tussen 40 en 6o. Een boek wat je inzicht geeft in wat er gebeurd met je lijf en dit is zeker niet zomaar wat. Vroeger werden er heel veel vrouwen opgenomen in een instelling omdat ze depressief waren, waarschijnlijk hadden ze gewoon last van de overgang. Wat heerlijk dat er nu over wordt gepraat en er veel meer inzicht komt in het veranderende lijf van een vrouw. 7 maart ga ik naar Hellevoetsluis en ben heel beniewd hoe de dames elkaar interviewen en hoe het avondvullende programma eruit ziet

7 maart 2017 in Hellevoetsluis een avond vullend programma met Isa hoes en Medina Schuurman

Lieve leesgroet Caroline

photovisi-download-51