Geplaatst in Wie is de schrijver nu echt?? In gesprek met....

Mustreads or Not in gesprek met..; Marion van de Coolwijk

  • Voor degene die je niet kennen, kun je jezelf in een paar zinnen aan ons voorstellen….? Wie is Marion van de Coolwijk?

Ik ben een positief mens, gericht op de toekomst. Als echtgenote, moeder, familiemens, directeur en auteur moet ik veel ballen in de lucht houden en dat is soms best lastig. Daarbij ben ik erg plichtsgetrouw en een perfectionist, dus moet ik mezelf ook beschermen door me af en toe af te sluiten. Schrijven is dan heerlijk. Even helemaal niets of niemand. Alleen ik en mijn eigen wereld.

photovisi-download (64).jpg

 

  • Hoe ben je schrijfster geworden, je doet dit naast je werk , kun je dit goed combineren?

Ik kan me niet herinneren dat ik niet las. Op school was ik altijd bezig met lezen, schrijven, doorgronden van taal, verhaaltjes schrijven, gedichten en gekke zinnen bedenken. Schriften vol schreef ik. En ik had dagboeken en penvriendinnen (niet om die vriendinnen, maar puur omdat ik wilde schrijven). Als ik een boek las, dacht ik altijd: dat wil ik ook… dat kan ik ook! Andere werelden bedenken, nieuwe werelden ontdekken. Lezen was voor mij ook een soort vlucht uit de werkelijkheid, iets van mij… een wereld om me in terug te trekken.

images (28)

Toen ik begon als auteur, eind jaren tachtig van de vorige eeuw, was de boekenmarkt heel anders. Er waren niet zoveel `auteurs` als nu. Boeken bleven jaren leverbaar, met vele herdrukken. Ik herinner mij een 34e druk van een van mijn boeken. Er was bij uitgevers ruimte voor PR-budget, je kreeg uitdeel-dingen om te signeren, displays in winkels etc. Schrijven kon toen echt, financieel gezien, je beroep zijn.

Tot de crisis kwam zo`n 10 jaar geleden (de boekenverkoop stortte in) en daarbij ook de e-book markt opkwam met de vele illegale kopieën. Nu is daar ook de `bibliotheek op school` (BOS) bij gekomen. Scholen hoeven wettelijk geen leenrecht te betalen, en daar wordt nu helaas handig gebruik van gemaakt door gemeentes die jeugdafdelingen van de bieb verplaatsen naar een school, waardoor ze de auteurs geen leenrecht meer hoeven te betalen. Dat leenrecht is vaak het enige inkomen van auteurs. Al met al is de markt veranderd en dat vraagt om aanpassing. Schrijven is nu voor mij een hobby, mijn onderwijsbedrijf gaat voor.

 

  • Er wordt tegenwoordig weinig meer gelezen, vooral de jeugd heeft bijna geen boek meer in de hand, welk boek was jouw favoriet vroeger, en heb je altijd al een zwak gehad voor lezen en schrijven?

Levende bezems van Lisa Tetzner!  Prachtig boek.

photovisi-download

Maar ik las ook Karl May, Agatha Christie en natuurlijk Annie M.G. en Roald Dahl. Dat waren echt favorieten.

photovisi-download (1)

Ik spaarde ook boeken van mijn zakgeld en heb ze nog allemaal hier in de kast staan. Vergeeld en wel. Ik was dus een echt leesbeest.download (18)

Maar er was in de jaren zestig/zeventig ook niet echt een alternatief.  Er waren geen computers, tv was mondjesmaat. Je kon buiten spelen of lezen. En o ja, Lego, daar speelde ik ook vaak mee. Nu is er veel meer `visueel` te beleven. Ik begrijp de jeugd wel. Kijken gaat nu eenmaal sneller dan lezen. Maar het is wel jammer, want juist lezen geeft je de macht van het verbeelden.

  • Van welke auteur ben je groot fan en is dat je grote voorbeeld?

Van Annie dus. Dat rebelse sprak mij enorm aan. Zij schreef van alles, van musicals tot gedichtjes en altijd met een wat onwerkelijke, fantasievolle twist, die heel logisch overkwam. Dat bewonderde ik in haar werk. Mijn eerste boek Het Praathoedje was daar ook zeker door beïnvloed.download (19)

Ik heb Annie M.G. Schmidt nooit ontmoet helaas.

photovisi-download (3)

Wel Roald Dahl, ook een fantast eerste klas. Geweldige man. Daar had ik een `kinderboekenband` mee, haha. Elk jaar met de Kinderboekenweek als hij naar Nederland kwam, stond ik in de rij. Ik heb hem zelfs een keer persoonlijk mogen interviewen toen ik leerkracht was (voor de schoolkrant).

photovisi-download (4)

Ik was ook zeer onder de indruk van Slauerhoff. Zijn boekje Schuim en as staat naast mijn computer… ter inspiratie.

photovisi-download (2)

  • Van welke schrijver heb jezelf de meeste boeken in de kast en welke tips wil je onze lezers mee geven: “Welk boek moeten ze hebben gelezen?” en waarom?

Ik ben natuurlijk erg gericht geweest de laatste 30 jaar op kinder- en jeugdboeken, daar heb ik er honderden van. Tonke Dragt verslond ik. Thea Beckman…

photovisi-download (5)

Wat boeken voor volwassenen betreft lees ik graag non-fictie, over het brein, psychologie en pedagogie. Maar qua fictie voor volwassenen lees ik van alles. Van thriller, biografie tot roman, en dan het meeste toch van Nederlandse auteurs. Ik ben zeer betrokken bij het boekenvak (ben ook lid van de Adviesraad Auteursbond) en lees zoveel mogelijk verschillende stijlen.

photovisi-download (7)

Een boek dat ooit veel indruk heeft gemaakt op mij was `De verborgen geschiedenis` van Donna Tarrt. Een aanrader en nog steeds verkrijgbaar. Maar ik heb ook genoten van De overgave van Arthur Japin.

photovisi-download (6)

 

  • Je schrijft al heel veel jaar, eerst vooral kinderboeken, je bent enorm bekend bij de jonge meiden met Mazzl Meiden. Hoe krijg je elke keer weer die ideeën voor een nieuw boek over dezelfde personages? Geeft dit meer energie of vind je losse verhalen leuker?

Zodra ik achter de computer zit, begint het te stromen. Het lijkt op commando, maar het gebeurt gewoon. Ik ben nu bezig met een nieuwe thriller. De ochtenduren ga ik schrijven, de middag is voor mijn bedrijf. Dat kan ik mooi scheiden. Ik hoef dus niet te wachten op inspiratie.  Er gaat gewoon een deurtje open in mijn hoofd en het komt. Handig dus, want anders zou ik nooit zoveel boeken kunnen schrijven tussen alle dagelijkse werkzaamheden door. Jeugd wil graag series. Het eerste deel van MZZLmeiden was een losstaand verhaal.

photovisi-download (8)Binnen een maand was de druk uitverkocht en vroeg de uitgever of ik deel 2 wilde schrijven. Hoezo? Het was verhaal was klaar! `Dan verzin je maar wat,` zei hij. En ja, dat moet je niet tegen mij zeggen. Er zijn nu 10 delen inmiddels en meiden vragen nog steeds of deel 11 komt. Maar ik ben daar nog niet uit. Jeugd houdt nu eenmaal van `herhalen`. Daarom schrijf ik nog steeds regelmatig een nieuw deel in de serie De Olijke Tweeling. Hoe oud zijn die inmiddels? Maar ik was het na 25 jaar wel een beetje zat om oude hoofdpersonen weer in te zetten. Creatief gezien vind ik `losse` boeken leuker om te schrijven. Vandaar misschien die thriller?

 

  • Je hebt heel interessant werk, je bent docent en je schrijft les programma`s voor kinderen die moeite hebben met lezen en leren, dit pas je ook toe in boeken. Kun je onze leden hier iets over vertellen?

Met mijn bedrijf Instituut Kind in Beeld richt ik mij op talenten van visuele jeugd en volwassenen. Ik ontwikkel methodes, materialen en ben educatief uitgeverij. Zojuist heb ik een nieuwe leesmethode LetterKlankStad gelanceerd op de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling. Deze is zowel voor scholen als individuele begeleiding en NT2 onderwijs en wordt zeer goed ontvangen. Uit onderzoek blijkt dat 28% van de kinderen niet goed leert lezen in groep 3. Dat is toch schrikbarend? Ze lezen wel, scoren ook op de CITO toetsen gewoon E3 niveau, maar lopen toch in de hogere klassen (en zelfs op het VO) vast bij lezen en tekstbegrip en spelling. Dat komt omdat we aan de basis iets niet goed doen. Onderzoek bewijst ook dat het hele begrip dyslexie uit de hand is gelopen. Wat ooit bedoeld was als `oorzaak-verklaring` is nu een `gevolg-verklaring` geworden. Alles staat en valt bij een goede decodering/automatisering in groep 3.

photovisi-download (9)

Jonge kinderen zijn visueel ingesteld, ze nemen informatie in zijn geheel op (als een plaatje). Dat betekent dat ze leren lezen door de vorm van de woorden te onthouden, niet de afzonderlijk letters. Als je daar als school niet op let, ontbreekt er een stukje analyse. De CITO testen laten dit niet zien. Docenten die hier niets van weten, denken dat kinderen lezen.download (5)

Daarbij werkt het onderwijs vanuit  de kern: in losse details. We geven kinderen geen kaders en overzicht, maar dat hebben ze wel nodig om dingen te plaatsen/te leren. LetterKlankStad leert kinderen al meteen dat letters een naam hebben (a, b, c), maar ook een spraakklank (ah, aa). Het alfabetisch spellen van woorden is een belangrijke basis om grip te krijgen op de analyse. Geen vaste woorden die wekenlang in de klas hangen. Nee! Meteen manipuleren met letters en volgordes. Ook leren we kinderen al meteen dat taal niets anders is dan afspraken. Door ze vooraf aan het leren lezen, het kader van taal te geven wordt lezen behapbaar en houden ze controle.

photovisi-download (11)

 

Er zijn kinderen in groep 8 die duizenden woorden uit hun hoofd hebben geleerd! Als je ze dan vertelt dat dat niet hoeft, maar dat je alleen de 26 letters en hun spraakklanken hoeft te weten, omdat je daar alle woorden mee maakt, kijken ze je verbaasd aan. Het woord deur kunnen ze schrijven, maar als je ze vraagt om de eu op te schrijven, krijg je rustig een ui of ue. De oorzaak van deze problemen ligt in groep 3, de oplossing in bewustwording en alsnog de kaders en het inzicht geven.

Het is ook nog steeds vreemd dat wij jeugd toetsen, i.p.v. testen. Toetsen (zoals bij CITO) zijn genormeerd naar gemiddelden (percentielscores). Als de meeste kinderen niveau x halen, dan is dat het gemiddelde (voldoende). Haal jij dat gemiddelde niet, dan scoor je dus `onder de norm` en heb je een onvoldoende op je rapport. Dat kan het jaar erop dus verschillen: als het gemiddelde van Nederland lager scoort, ben jij opeens beter en krijg je een voldoende op je rapport. Dat is toch raar? Het zegt niets over jou! Door te toetsen kijk je dus niet naar het kind zelf, hoe het zich ontwikkelt, wat het nodig heeft en wanneer, wat zijn talenten zijn. Het is een afrekenen op wat wij gemiddeld op die leeftijd verwachten. Daar werkt iedereen aan mee: uitgevers, scholen, werkgevers… het is een vicieuze cirkel waar we maar niet uitkomen.

photovisi-download (10)

Omdat ik het onderwijs niet kan veranderen, geef ik jeugd handvatten om het talige schoolsysteem aan te pakken. Visuele leertechnieken waarmee je je cijfers omhoog laat schieten. Leren leren dus. Zo is de LEREN LEREN Methode ontstaan: een programma waarin kinderen leren met hun eigen talenten de talige school aan te pakken. Leren hoe je goede cijfers haalt, hoe je lesstof wel onthoudt en hoe je wel goed leert lezen! Daar geef ik docenten nu opleidingen in, zodat ze dit in de klas kunnen toepassen. En met de zojuist gelanceerde leesmethode LetterKlankStad hoop ik dat er op de lange termijn meer aandacht komt voor het decoderen van woorden, wat weer leidt tot beter lezend leren. Kijk maar op www.kindinbeeld.nl  en  www.letterklankstad.nl
 download (6)

  • Ademnood is een YA uit 2012, we gaan hem binnenkort lezen want er komt een herdruk? Vanwaar de beslissing om dit boek zelf opnieuw uit te geven?

Ja, de bestanden zijn naar de drukker. Als alles goed is, is het boek eind maart weer leverbaar. Echt te gek! Het is een YA thriller die ooit zelfs genomineerd was voor de Jonge Jury. Nog steeds krijg ik vragen over het boek. Veel jongeren identificeren zich met de hoofdpersonen. Het speelt zich af in de omgeving Alkmaar/Bergen en van wat ik van lezers hoor, is het zeer spannend en ontroerend tegelijk.

photovisi-download (12).jpg

Uitgevers bepalen wanneer ze een boek niet meer willen uitgeven. Dan zakken de verkoopaantallen en kost het op voorraad houden van het boek meer dan dat het hen oplevert. Een auteur krijgt dan de rechten terug voor de tekst. Het ISBN blijft bij de uitgever. Ik heb echter ook, in overleg met de uitgever, het ISBN terug gevraagd en het boek met dat nummer opnieuw aangeboden bij het Centraal Boekhuis, maar nu op mijn eigen uitgeversnaam. Dat kan, mits je een uitgeverij hebt. Het boek ligt eind maart weer in de winkels. De lezers zelf merken daar niet veel van. Het boek ziet er precies hetzelfde uit, alleen staat nu voorin de naam van mijn uitgeverij. Zo heb ik dat ook gedaan met de hele serie MZZLmeiden en de serie IK BEN NIET BOM.

 

  • Wat is je mooiste herinnering, leukste reactie, aan al die jaren dat je al schrijft?

Dat kinderen je schrijven dat ze weer zijn gaan lezen door mijn boeken. Zo ontroerend als een jongen van 13 jaar oud schrijft dat hij, na 3 jaar helemaal niet meer gelezen te hebben, nu toch weer plezier in het lezen heeft gekregen door mijn boeken. Daar doe je het voor. Mijn missie is altijd geweest dat ik jeugd wil laten zien dat lezen leuk is. Dat verhalen de moeite waard zijn. Zelfs als je technisch niet zo goed kunt lezen, blijven verhalen altijd gewild. Mijn schrijfstijl is ook erg beeldend. Mensen zeggen vaak dat mijn boeken als een film lezen. En misschien is dat ook wel zo. Ik wil met weinig taal veel beeld oproepen in het hoofd van de lezer. Je meevoeren in mijn beelden, mijn film. Tijdens het schrijven zie ik het ook echt voor mij. Er draait als het ware een film af in mijn hoofd die ik dan in woorden beschrijf.photovisi-download (14)

Daarnaast heb ik veel mooie momenten meegemaakt in de afgelopen 30 jaar. Het winnen van de TINA AWARD met mijn boek MZZLmeiden vond ik geweldig. De optredens, interviews, lezingen, fans die je handtekening willen, de vele schoolbezoeken waar ik dan voorlees en vertel over mijn boeken… het blijft geweldig om te doen. Nu met mijn boeken voor volwassenen ga ik ook vast weer ervaringen opdoen.

award

  • Mangelvrouw is je thriller debuut, waarom nu een thriller? Hoe is het zo gekomen dat je dit boek naar Karakter uitgevers hebt gestuurd?

Ik wilde altijd al een keer een thriller schrijven. In 2002 had ik het idee al, maar door het plotselinge succes van mijn jeugdserie MZZLmeiden bleef het in de computer, tot 2005. Toen ben ik het uit gaan werken. Weer bleef het liggen door alle succes met mijn jeugdboeken en ondertussen had ik ook een goedlopend onderwijsbedrijf, dus ik moest mijn tijd verdelen. In 2010 heb ik het boek laten lezen aan een uitgever bij VBK, maar die was niet zo enthousiast.

Snap ik wel, er waren op dat moment veel thriller Kanjers succesvol bij die uitgeverij, ze zaten niet te wachten op een debutant. Loes den Hollander, zelf een bekend thrillerschrijfster, hoorde van mijn thriller en drong aan dat ik er zeker wat mee moest gaan doen. Ze had jeugdboeken van mij gelezen en vond dat ik door moest zetten. Zij introduceerde mij bij Karakter. Ik heb ze het eerste hoofdstuk gestuurd  en in een persoonlijk gesprek vertelde ik hoe het plot in elkaar zat. Dat was genoeg. Drie dagen later had ik het contract in de brievenbus liggen. Ik heb het verhaal weer opgepikt, uitgebreid, gecorrigeerd…. En het resultaat mag er zijn. Ik ben dan ook erg blij dat Karakter dit aandurfde.photovisi-download (13).jpg

 

  • En mogen we meer Thrillers van je verwachten?

Ja, ik ben al druk bezig. In juni verschijnt MANNENJACHT bij Karakter. Net voor de zomer als het allemaal lukt. Het omslag is al klaar en het ziet er geweldig uit. De lat ligt wel hoog. Door de goede reacties over mijn eerste thriller, verwachten de lezers ook nu weer een bijzonder plot. Ik doe mijn best. Het verhaal zit al in mijn hoofd, de film draait, dus ik ga er vanuit dat het gaat lukken.

  • Wat wil je, mensen mee geven met jouw boek, Mangelvrouw?

Hmm, ik wil lezers altijd plezier doen met een mooi boeiend verhaal, waarmee ze even in een andere wereld zijn. Genieten van het lezen! Een boodschap is niet mijn eerste insteek als ik een boek ga schrijven. Wel stop ik in mijn boeken vaste items zoals vriendschap, vertrouwen, lef en eerlijkheid duurt het langst. Dag zegt meer iets over mij dan over de lezer. Ik houd van boeken met een goede afloop waardoor je weer vertrouwen krijgt in jezelf en de ander. Positief dus. En ja, bij Mangelvrouw herken je dat wel, alhoewel er toch iets blijft knagen bij een van de hoofdpersonen

download (54)

 

  • De kracht van Social media is momenteel heel sterk, wat kunnen wij voor je betekenen? Ervaar je de kracht van de bloggers / hobby recensenten ook zo of hecht je er geen waarde aan?

Kijk, dat is dus voor mij nieuw allemaal. In de jeugdboekensector is niet zo heel veel social media geweld. Kinderen ontmoet je op school of bij evenementen. Verder blijf je anoniem. Nu merk ik dat er bij de volwassenen veel meer contact is: blogs, vlogs, facebook groepen, leeskringen etc. Ze zijn erg actief en wisselen ook onderling veel informatie uit. Op facebook heb ik opeens honderden nieuwe `vrienden` gekregen, allemaal boekenliefhebbers. Erg leuk! Dat ben ik niet gewend, haha. Ik heb ook bewust moeten kiezen voor het toelaten van deze nieuwe vrienden.

Ook de vele recensies, reacties over Mangelvrouw waardeer ik. Dat is bij jeugdboeken ook niet echt aan de orde. Recensies kreeg ik nooit als er een nieuw boek verscheen. Ik heb met deze ene thriller meer recensies gekregen dan de 200 jeugdboeken bij elkaar in de afgelopen 28 jaar.

Kinderboeken krijgen in de media eigenlijk nooit aandacht, het is een besloten wereldje. Wel gezellig en saamhorig, maar gesloten. Dat komt voornamelijk door de media die kinderboeken niet zo interessant vinden, denk ik. Nu vind ik Mangelvrouw overal terug, zelfs in de Margriet stond een (goede) recensie! Dat ben ik niet gewend, maar het is geweldig om te ervaren. Natuurlijk was het superspannend hoe mensen het boek zouden vinden. Zoiets kan twee kanten op gaan. Van:  `Die kinderboekenschrijfster moet zo nodig ook een thriller schrijven.`  tot: `Dat had ze eerder moeten doen.` Tot nu toe gaat het goed, ik ben blij met alle positieve berichten en geniet van alle prettige aandacht. Ik verheug me dan ook erg op komend jaar waarin ik veel van mijn nieuwe lezers ga ontmoeten, denk ik.

Warme Leesgroet Marion van de Coolwijk

photovisi-download (17)

Auteur:

Lees je mee op ons blog welke boeken wij je aanraden?? Geniet van het leven, pluk de momenten.. dat is ons motto voor het leven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s