Geplaatst in Recensies, Recensies van Moon

Geen Kind meer – Esther Boek “Een verhaal waar je respect voor krijgt.”

Geen Kind meer – Esther Boek

“Een verhaal waar je respect voor krijg, je moet het zelf lezen om mij te begrijpen!!”

De Achterflap:

Het is de eerste dag van de voorjaarsvakantie als Dex door twintig man politie van zijn bed wordt gelicht op verdenking van verkrachting. Zijn leven staat op zijn kop, maar ook dat van de rest van de familie waaronder zijn moeder Anna. Zij strijdt om de onschuld van haar zoon te bewijzen en gaat de confrontatie aan met de leugens, het geweld en het machtsmisbruik van justitie.

Ondanks dat dit een verhaal is over groot onrecht is dit niet louter een boek over onmacht, verdriet en woede. Het gaat vooral over de kracht van onvoorwaardelijke liefde. Een boek over de strijd naar gerechtigheid. Esther Boek schreef deze aangrijpende misdaadroman naar aanleiding van haar eigen ervaringen. Haar zoon werd uiteindelijk in hoger beroep vrijgesproken van de aanklacht

Mijn Mening

“Dat zal niet gaan. Je bent meerderjarig..”

Geen kind meer, een boek wat je vanaf begin naar de keel grijpt. Onmacht, woede en onzekerheid spatte van de bladzijdes af. Als moeder, vader of broer en zus kun je dit niet anders lezen dan aangrijpend, onwerkelijk en schokkend. De “Hel” waardoor de hoofdpersonages van “Geen Kind Meer” zijn gegaan is zo overtuigend beschreven, dat ik bij de eerste vier hoofdstukken al tranen voelde opkomen. Je moet er niet aandenken dit ooit mee te maken. De kracht die achter de woorden voelbaar is, maken je week, het boek lees je dan ook in één zucht uit. Vooral verbaasd en verbijsterd dat dit gebeuren kan. Dat je zo behandelt kan worden. Onbegrijpelijk!!! Tussen alle regels door, is de liefde voor haar zoon is voelbaar, de kracht die je als moeder kunt hebben als het om je kind gaat spat hier werkelijk vanaf.

Het boek wordt beschreven uit verschillende perspectieven, deze belichten alle kanten van het onderzoek,je kunt niet anders dan onder de indruk raken.

“Mam, waarom ben ik niet blij? De ogen van Dex vullen zich met tranen.”

Esther heeft met dit verhaal een statement gemaakt, een vuist naar de wet, naar de politiemacht, welke hen op een onbegrijpelijke manier hebben behandelt. Ik kan er nog heel veel woorden aan vuil maken. Maar dit boek moet je echt gelezen hebben, dan snap je wat ik bedoel. Dat deze moeder, de kracht heeft weten te vinden, om haar emoties, ervaringen om te zetten in een psychologische roman. Diep respect voor dit boek.

Lieve leesgroet Moon