Recensie van Elsa·Recensies·Young Adult

• Uitgever: Uitgeverij Versa
  • Paperback
  • 9789082566833
  • november 2019
  • 340 pagina’s

Achterflap

Demonen van MyradéAster Vermelie is de enige tovenares tussen de duizenden warrige uitvinders van Pling Ploing. Ze hoopt er magie een bespreekbaar onderwerp te maken, maar er gaat iets gruwelijk mis. Haar magische uitvinding raakt ontregeld en brengt de wijde omgeving in gevaar. Dit is de kans voor het jonge vredesgilde van Moed en Daad om zich te bewijzen. Helaas heeft de wijk het onervaren gilde al laten vallen. Ileas, Arak, Jinasum, Rudarg, Ylly en de poes Zeliska laten het erbij zitten. Als Ileas dan een belangrijk sieraad in handen krijgt, loopt alles anders dan gedacht. Maar zijn deze zes gezellen opgewassen tegen het probleem dat in Pling Ploing met het uur groter wordt? Een spel van macht is daar losgebarsten.

Wat zou jij doen als je de macht bezat om vreselijke dingen te doen – met een eenvoudig handgebaar jezelf in rijkdom hullen, de wereld naar je hand zetten, mensen doden. Macht is een merkwaardig ding en in de verkeerde handen meer dan een dodelijk wapen.

Mijn leeservaring

Toen afgelopen november Heroes Dutch Comic Con nog wel gewoon plaats kon vinden, had ik vooraf al bedacht om bij Patrick Berkhof zijn stand langs te gaan. Dizary Boek 2 ‘Demonen van Myradé’ was toen net uit en aangezien ik door het eerste deel ‘Het levende systeem’ zeer aangenaam verrast was, keek ik er naar uit om het volgende deel te lezen. Inmiddels kan ik je alvast verklappen dat ik binnenkort ook beide novelles, behorende tot de Dizary wereld, zal ontvangen. Dizary heeft echt een groot plekje in mijn lezershart veroverd.

De inleiding bracht mij gelijk weer volledig in de wereld waarin ook het vorige boek zich afspeelde. Hierdoor had ik mijn idee over welke wereld ik instapte helderder voor de geest dan de eerste keer.

“Laten we inzien dat wij dit samen moeten doen, en onze kracht en ervaring vanaf nu zullen delen.”

Doordat ik de wereld waarin zich alles afspeelt beter begrijp vanaf het eerste moment zat ik meteen helemaal in het verhaal. Het begint dan ook gelijk met een vliegende start waarin je oude bekenden tegenkomt vanuit het eerste boek. De schrijfstijl leest gemakkelijk, humoristisch en vlot het gehele boek door. Bij het eerste deel moest ik nog wennen aan de bewoording (vanwege nieuw uitgevonden woorden) maar daar had ik nu absoluut geen problemen mee. De bewoording past bij het inhoudelijke verhaal, een jeugdige doelgroep en leest prettig zonder simplistisch te zijn voor een oudere doelgroep.

“Ze kneep in de balustrade en vroeg zich af hoe dit ooit nog goed ging komen.”

De bekende karakters ontwikkelen zich meer op het persoonlijke vlak waardoor je hen voor je gevoel nog wat beter leert kennen als lezer zijnde en je meer aan hen gaat hechten, tenminste in mijn geval.

De nieuwe karakters zijn weer heel anders in hun doen en laten en komisch op zich. Er zit zoveel fantasie en humor in, vooral in hoe zij uiterlijk en karakteristiek beschreven worden. Ik denk dat ik de inspiratie van de schrijver uit vele televisie series, films, andere boeken enzovoort komt. Stiekem verdenk ik Patrick er ook van een ‘Doctor Who’ fan te zijn. Waarom ik dat denk zal je zelf uit mogen vinden door deze geweldige boeken op te pakken en te gaan lezen.

“Wat ooit een bijna aaibaar ding was geweest zag er nu monsterlijk uit: een volledig zwartgeblakerde bonk grillige stukken metaal.”

Het is wat mij betreft een feest om de Dizary boeken te mogen lezen. Ze bevatten alle elementen waar ik als boekenwurm van hou en het verhaal verveelt geen moment. Je kan in deze bizarre wereld zoveel kanten op waardoor niets te gek lijkt te zijn. Het is dan weliswaar complete fantasie maar wel op zo’n manier dat het in de Dizary wereld gezien logisch lijkt.

Zoals ik dus al zei ontvang ik binnenkort ook beide novelles, geschreven door Johan Klein Haneveld en Jasper Polane. Heel benieuwd hoe die zullen bevallen aangezien het toch twee compleet andere schrijvers zijn dan Patrick Berkhof, waardoor dus ook de schrijfstijlen zullen verschillen. Als ik ze gelezen heb, zullen uiteraard ook mijn recensies online verschijnen van ‘Acmala’ (geschreven door Johan) & ‘Panda en het zwarte Dat’ (geschreven door Jasper).

Lieve leesgroet, Elsa.

Een gedachte over “Demonen van Myradé, Dizary Boek 2 – Patrick Berkhof “Dizary heeft echt een groot plekje in mijn lezershart veroverd.”