• Verschijningsdatum juli 2020
  • Afmetingen 21,2 x 14,9 x 2,5 cm
  • Aantal pagina’s 268 pagina’s
  • Auteur Marcel Beijer
  • Uitgever Isjb Uitgevers
  • EAN  9789083025698

Carolien woont  in de nieuwbouwstad Almere. Ze werkt bij een juwelier en spaart voor een reis naar Amerika. Plotseling bevindt ze zich in 1907 tijdens de gold rush in een stadje in Amerika. Ze is getrouwd, heeft een gezin, en  woont in een mooi huis. Ze maakt in een winkel kennis met Bella Moon. De vrouwen bouwen een hechte vriendschap op, maar hun leven verandert als er een moord wordt gepleegd.

Wat een heerlijk boek is dit, ik zit gelijk vanaf de eerste bladzijde in een lekkere leesflow.

Het verhaal begint in 1990 in de nieuwe stad Almere. Carolien werkt met veel plezier bij een juwelier. Ze krijgt een klant, die voor een kapitaal aan juwelen voor zijn vriendin koopt. De vriendin, Sandy komt een paar dagen later terug en vraagt Carolien om hulp. Carolien snapt de vraag niet en weigert. Bij vertrek duwt de vriendin een pakje in haar hand. Het blijkt een prachtige steen te bevatten.

Opeens bevindt Carolien zich in 1907, ze ontdekt dat ze een man heeft en 2 kinderen. Het gezin woont in Rhyolite, een goudzoekersstadje in de woestijn. Carolien maakt kennis met een jonge vrouw. Ze is een prostitué, en er ontwikkelt zich een warme band tussen beide vrouwen; een schande vindt de bevolking van Rhyolite. Dan gebeuren er een aantal vreemde dingen.

Carolien reist met een goede vriend naar Amerika en bezoekt de plaats waar ze in haar dromen gewoond heeft. Ze ontdekt dat de gebeurtenissen uit het verleden verband  hebben met het heden, maar hoe? En wat heeft die mooie steen er toch mee te maken? Beijer beschrijft op een prachtige manier de levens van Carolien  in het heden, en het leven van haar en haar vriendin Bella Moon in het verleden.

De vertelwijze is zo pakkend dat je je op een filmset in het vroegere Amerika waant.

Je voelt de warmte van de woestijn en leeft mee met het mysterie dat langzaamaan ontrafelt wordt. Wat heb ik heb genoten van dit boek, vond het jammer dat het uit was. Ik ga zeker meer lezen van deze voor mij onbekende schrijver. Een heerlijke Mustread, voor mij 5 dikke sterren!

Lieve leesgroet Marga Bos